tirsdag 10. november 2009

SVINEINFLUENSA

Min datter, Noomi 4 år, våknet en morgen med en skrallende hoste, og søsteren min, Rebekka, nevnte ordet svineinfluensa i ren refleks.

Det var så viktig for meg at hun skulle bli bedre, fordi hun skulle på teater med barnehagen dagen etter. Jeg ba henne drikke et bittelite glass vann med noen dråper rød solhatt, men hun nektet plent uavhengig av et utall gode argumenter fra både mor og tante. Jeg ble etterhvert besatt av at "hun må bli frisk til i morgen"-tanken, og oppgitt over at hun ikke ville ta til fornuft. Det endte med at vi tvang det i henne-beklageligvis-det førte til gråt og fortvilelse, våte klær, og jeg følte meg elendig som menneske, som hadde latt meg drive til vanvidd for en ide`s skyld.

Hun ble med meg i butikken den dagen. Det kom en dame inn, og Noomi sa til henne at "jeg er syk, jeg har svineinfluensa". "Å, har du det? Da holder jeg meg litt unna", sa hun. Jeg forklarte at det nok kun var en vanlig forkjølelse, hvorpå Noomi sa "Mamma og Rebekka var veldig slemme mot meg i dag, de helte svineinfluensa i hele ansiktet mitt".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar